Mijn favorieten

De eindoplevering: hoe zit het precies?

De eindoplevering: hoe zit het precies?

Wanneer een woning verkocht is en de dag van overdracht is aangebroken, gaan kopers en verkopers naar de notaris voor de ondertekening van een akte van levering en eventueel een hypotheekakte. De notaris stelt dan vrijwel altijd de vraag of de kopers de woning hebben geïnspecteerd tijdens de eindoplevering.

Wat gebeurt er tijdens de eindoplevering?  
Tijdens de eindoplevering maken de koper, de verkoper en de makelaar een ronde door de woning om na te gaan of deze leeg wordt opgeleverd. Ook gaan ze na of er geen gebreken zijn ontstaan tussen het moment van bezichtiging en de oplevering.

Verder kan het zijn dat er eerder afspraken zijn gemaakt over het overnemen van roerende zaken, zoals vloeren en raamdecoratie. Als dat zo is, dan gaan de partijen na of deze roerende zaken inderdaad aanwezig zijn.

Wat wordt er precies gecontroleerd?  
Zoals ook staat in de NVM-koopovereenkomst, zijn de verkopers verantwoordelijk voor de overdracht van de woning in de staat zoals deze was ten tijde van verkoop. Hiertoe wordt de woning op een aantal punten gecontroleerd:
  • verwarming (worden de vertrekken warm?);
  • warm water (hebben de keuken en badkamer warm water?);
  • toiletten/riool (spoelen de toiletten goed door en loopt het water in de wastafel weg?);
  • functioneren alle draaiende delen van de kozijnen (gaan de ramen goed open en dicht?);
  • afval (zijn de afvalpassen (twee stuks) aanwezig en zijn de containers leeg?);
  • keuken (werkt alle apparatuur?).
 
Nieuwe apparatuur
De meeste kopers zijn nog niet bekend met de voor hun nieuwe apparatuur die in de woning aanwezig is, zoals bijvoorbeeld de keukenapparatuur. Tijdens de inspectie heeft de verkoper de mogelijkheid om uitleg te geven over deze apparatuur. In de praktijk zie je dat de uitleg beknopt is en dat koper en verkoper afspreken om bij vragen contact met elkaar op te nemen.
 
De verkoper zorgt ervoor dat alle documenten rondom de woning aanwezig zijn, zoals eventuele garantiebewijzen en onderhoudscontracten die zijn overgedragen.

Depotovereenkomst
Wordt de woning onverhoopt niet conform afspraak opgeleverd? Dan heeft de koper de mogelijkheid om niet akkoord te gaan en dit aan te geven op het inspectieformulier. De koper kan er dan voor kiezen om de notaris niet de gehele koopsom uit te laten keren, maar een gedeelte in depot te laten houden.

Let op! Hier is wel een zogenoemde depotovereenkomst voor nodig, die door koper én verkoper goedgekeurd moet worden en waar ook kosten aan verbonden zijn. In de praktijk gebeurt dit niet vaak en lossen de koper en verkoper eventuele ontevredenheden onderling op.
 
Meterstanden
Is alles akkoord voor de koper en verkoper? Dan neemt de makelaar alles op in het digitale inspectieformulier. Hierop vult hij of zij ook de meterstanden in. Meestal worden er meerdere meterstanden opgenomen en gefotografeerd:
  • elektriciteit (laag en hoog tarief);
  • elektriciteit teruglevering laag en hoog tarief (bij zonnepanelen);
  • gas;
  • water.
 
De oude elektriciteits- en gasmeters zijn inmiddels grotendeels vervangen door ‘slimme’ meters, die door de energiemaatschappij op afstand kunnen worden uitgelezen. De waterstand moet wél handmatig worden doorgegeven. Vroeger deed de makelaar dit zelf, maar vanwege de privacy moeten kopers en verkopers dit tegenwoordig zelf doen.
 
Ondertekening en afronding
Is het inspectieformulier ingevuld en goedgekeurd? Dan ondertekenen de koper en de verkoper dit digitaal, waarna het formulier per mail aan alle partijen wordt toegestuurd.
 
Ten slotte overhandigen we aan de kopers en verkopers een flesje bubbels of een chocoladesleutel en wensen we hen veel geluk in de nieuwe woning!
 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring